Thursday, February 20, 2014

Dah weng

Sedihnyaaaa ☹!!!
Qila rasa qila ni lembab semacam ugh!

Mungkin akal qila mcm dah weng sikit haih. Ingat Allah.
Tenang☺!

"Al-khawarizmi telah mencipta ilmu matematik dan algebra . Ibn Sina pula mencipta ilmu perubatan dan pembedahan . Semua ini disebabkan penekanan aspek penjagaan akal ."
Imam al-syafi'ie ada memberikan tips penjagaan akal . 4 perkara yang beliau galakkan :
  • Berkata-kata perkara yang berfaedah .
  • Rajin bersugi .
  • Berbual dengan orang soleh .
  • Bergaul dengan para ulama'.
Err.. Perkara faedah tu inshaallah. Try try heheheheh.
Bersugi? Ish rajin gilaaaa. Heheh.
Berbual dengan orang yang soleh? :/ Hmmm.
Bergaul dgn para ulama'? Ayoyo cmane tu.
Payoh tu. Hihi.

:)
Takpe, cuba sentiasa tenang. Jgn duniawi. Hehe. 

11 comments:

  1. Kak Nini sero gtu jugok kdng2..
    Al-maklumlah,lam dah tinggal buku..hehe
    Thansk buat prkongsiannya yer..hehe
    Gud nite Qilah :D

    ReplyDelete
  2. tingkatkan keazaman dalam hati tu..:DD

    ReplyDelete
  3. nerbual dgn org soleh tu yg jarang tu

    ReplyDelete
  4. nerbual dgn org soleh tu yg jarang tu

    ReplyDelete
  5. dah weng jugak. boleh? hahahaha!

    ReplyDelete
  6. chaiyokk.. jgn minum air milo ada semut. bhya untuk otak comel qila. ahaks. insyaAllah always bdoa kepada Allah supaya pelihara akal kita. aamiin =)

    ReplyDelete
  7. Salah satu contoh ulamak adalah ustaz lah... ulamak ni kan orang yang tinggi ilmu agama nya... :D
    Kena rajin bergaul dengan ustaz-ustaz, pergi ceramah, kuliah kat masjid ke surau ker... ustaz Don tu kira ulamak la tu... :p

    ReplyDelete
  8. Memang agak mustahil la klu org yg biasa2 mcm ni nak bergaul dgn ulama ni... atleast kita kena rajin2lah pergi usrah...dengar ceramah...mungkin dizaman cyber ni jadilah fren mereka di pesbuk...tweeter, blog... haha pendapat kak ida laaa hehe

    ReplyDelete
  9. Bergaul dengan para ulama' tu rasanya boleh jgak ditafsirkan sbg bergaul dgn orang2 yang berilmu...

    Ini Cerita Tentang Bahagia.

    ReplyDelete
  10. payoh tu.. mana nk cari org2 tu? ermm yg penting makan kismis jelah. hihi

    ReplyDelete

Hi. Do leave me a comment.
Your comment is highly appreciated. Seriously☺!!